Jetlag?

Kan man bli jetlaggad av att resa inom en och samma tidszon? Det blir jag i alla fall. Eller jag blir sjukt trött och seg av att resa, oavsett transportmedel. Idag var det tåg som gällde, tur och retur till STHLM. Ner gick bra, hemresan kändes som om den pågick i flera dygn. Nu är jag i alla fall åter i Sunkan och sitter och gruvar mig över det faktum att jag ska kliva upp 04.50 i morgon för att jobba på sjuka huset.

Skulle vilja titta på en film eller leta ny musik, men det får bli min nylånade barn/ungdomsbok - Ronya, fille de brigands. Jag antar att ni alla kan lista ut vad det betyder, men jag vill inte ta något för självklart så ni får översättningen - Ronja Rövardotter. Det är tur att jag kan själva historien, då kan jag lura mig själv att jag faktiskt förstår vad jag läser. Det var ETT tempus som vi inte fick lära oss på ILA (skolan där jag läste i Montpellier) och det var Passé simple, självklart är denna bok skriven i just det tempuset. Tack för den Astrid och ILA!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0