Ok, nu är jag sjuk på riktigt

Mina krämpor är nog inte orsakade av mögel. Nu känner jag igen symptomen. Det är helt enkelt en redig förkylning; feber, hosta, svullna halsmandlar och ett huvud fyllt med snor. Men som tur är så är jag i Frankrike! Har precis varit på apoteket (tyvärr jobbade inte min nya vän men hans kvinnliga kollega var minst lika trevlig) och köpt nya halstabletter och hostmedicin. Både dessa för typ 8€! Så billigt hade jag inte kommit undan i Sverige!

Trots att jag känner mig riktigt risig idag så har jag en hyfsat bra dag. Det jag missade i skolan var typ sånt som jag har lite koll på redan och Katy tog med läxa och sånt till mig. Innan besöket på apoteket så var jag lite nervös för att jag skulle få någon följdfråga efter att jag frågat efter hostmedicin (hade läst in vad det heter) och det fick jag såklart. Först vart jag lite ställd men sen insåg jag att hon frågade om jag hade slem- eller torrhosta så jag lyckades svara. Inför att jag visste vad slemhosta hette men jag kunde ordet för torr och det visste jag att jag inte hade :) På vägen hem stannad jag på en liten butik och köpte läsk och choklad (man får äta sånt om man är sjuk!) och hade en liten konversation med han som jobbade där. Vi kom fram till att jag hade svullna halsmandlar och feber. När jag berättade att det här endast var min andra vecka i Frankrike så fick jag beröm för min franska, han tyckte jag var duktig :D Tror ni jag är lite mallig nu eller!?

Tror ärligt att man lär sig mer franska av att gå i butiker och läsa på saker och sedan fråga personalen om grejer än att sitta i en skolsal och göra som man blir tillsagd av läraren. Om inte annat så är det riktigt bra för självförtroendet att lyckas göra sig förstådd. Det krävs så lite för att man ska bli så glad. Igår kväll var jag överlycklig över att kassörskan på Spar förstod att jag ville växla en 10€-sedel till mynt!

Nu blir det Orangina, hostmedicin och någon film tror jag Lär göra susen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0