Livet på landet 4...

Jag har inte blivit knäpp, jag är en stadstjej egentligen. Men när jag nu lever på landet ett tag så måste jag ju ta vara på de möjligheter som finns här. Jag gillar att veta vad jag äter och bakar därför gärna mitt eget bröd och så vidare. Nu har jag för första gången i mitt liv kokat saft. Hade jag vetat hur enkelt det är och haft rätt grejer hade jag gjort det långt tidigare.

 

Har man en Saftmaja så häller man i 4 liter vatten i bottendelen och sedan varvar man bär (jag hade cirka 3 kg vinbär) med socker (i mitt fall 12 dl) i bärkorgen och låter det hela koka en timme (tiden varierar beroende på typ av bär). När den timmen är över är det bara till att använda tappningskranen för att fylla upp varma flaskor med saft... och voila! På den mängden bär och socker jag hade så blev det 4 flaskor god rödvinbärssaft. Hur smidigt som helst!

 



Det blir mer saft framöver! Fick ärva mormors gamla Saftmaja så nu har jag rätt utrustning. Ska jag bara leta upp en ny buske med bär som jag kan rensa...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0