Första dagen på ILA2

Åh herregud vilken dag! Ville mest bara springa till receptionen och fråga om jag hamnat i fel grupp. Blev placerad på nivå 2, alltså för dem som kan lite franska men inte är totala nybörjare. Jag har kanske läst lite innan, men tro mig ... jag är nybörjare! Jag förstår det mesta av vad läraren säger och typ allt min klasskamreter säger men kan inte göra en mening själv. Jaja, får ge det hela en vecka och känna efter, det kanske släpper. Gör det inte det så ska jag be om att få flytta ner en nivå. I klassen är det förövrigt totalt 9 personer, två från Sverige, en från Norge, en från Australien, två från Kanada, en från Nederländerna, en från Estland och en från Sydkorea (för er som undrar: nej det är inte crazykoreangirl tyvärr). Vi har världens bästa schema, vi går 9-12 varje dag. Fatta! Varenda eftermiddag är ledig!

Sjuk grej hände i eftermiddag. Var ner till Place de la Comédie för att handla på Monoprix. På vägen hem så var det en äldre man, typ 70-80 år, som började prata med mig. Självklart så kunde han inte engelska så jag fick svara honom på någon sorts låtsasfranska. Han var väldigt trevlig och frågade vad jag hette, var jag kom ifrån, om jag var här på semester, om jag var gift, gav mig komplimanger och kysste mig på handen... sen kom frågan: Vill du äta middag med mig i morgon? Vi kan äta middag och gå på bio! Eeeh.. nä!! Var så artig jag bara kunde och tackade nej. Han fortsatte kyssa mig på handen och frågade varför jag inte kunde. Tur att vi har en stadsvandring med skolan i morgon, då hade jag i alla fall en ursäkt. Hade nog inte kunnat hitta på en ursäkt för jag blev så chockad. Antar att man får ta det som en komplimang, åtminstånde de franska gubbarna finner mig attraktiv :)

Det sägs att sanningen vara längst. Efter att jag lämnade gubben bakom mig så mötte jag nästa grej som roade mig. Det satt en tandlös man vid en huskant och spelade gitarr och sjöng (på engelska!!). Det var inte att mannen var tandlös som roade mig utan den lapp som stod i hans gitarrfodral. En sådan lapp som vanligtvis uppmanar till pengar för mat eller så. På den här skylt stod det: För alkohol och droger. Underbart! Alltså inte missbruket, men ärligheten.

Jaja, nu ska jag göra dagens läxa. Ovant att ha läxor från en dag till en annan. Kanske är bra för fröken "skjuter upp allt" att det fungerar så. Så nu ska jag skriva några rader om hur Louise känner sig efter att ha insett att hennes pojkvän dragit med en annan kvinna. Vad tror ni: glad, dansar runt på hotellrummet?

Ska försöka ta många bilder i morgon under stadsvandringen i den gamla historiska delen av stan.

Fridens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0